Lataamo PING Helsingissä – Suomen suurimmilla sisältömarkkinoinnin festareilla

Sisältömarkkinointi ei ole uusi konsepti, sen juuret ulottuvat 1800 –luvulle asti, jolloin Amerikkalainen John Deere niminen yritys julkaisi ensimmäisen kuluttaja-aikakausilehden. ”The Furrow” oli ensimmäinen yrityksen julkaisema aikakausilehti, jonka tavoitteena ei ollut mainostaa tuotteita, vaan kertoa viljelijöille uudesta teknologista sekä antaa heille neuvoa ja vinkkejä, miten menestyä yrittäjinä ja viljelijöinä.

Viime vuosikymmenen aikana sisältömarkkinoinnin suosio on kasvanut huikeasti. Suomen ensimmäinen sisältömarkkinoinnin festivaali PING Helsinki järjestettiin vuonna 2015 ja tänä vuonna Lataamolla oli kunnia olla mukana toteuttamassa Långvik hyvinvointi- ja kongressihotellissa järjestettyä tapahtumaa. Suunnittelimme tapahtuman visuaalisen ilmeen ja konsultoimme tapahtumaorganisaatiota PING Helsingin kohtaamiskonsepteissa, sekä tapahtuman sisällöissä. Toteutimme myös yhteistyökumppaneiden esittäytymispisteet Network Piazza -kumppanialueelle ja vastasimme tapahtuman seminaaritilan teknisestä toteutuksesta. Me lataamolaiset koemme PING Helsinki yhteistyön tärkeäksi, sillä tähtäimemme on olla markkinoinnin huippuosaajia ja tavoitteemme on olla kiinteästi mukana markkinoinnin innovoinnissa ja kehityksessä.

Tapahtuman nimi PING muodostuu sanoista People, Interest, Networks ja Gathering. Sanat kuvaavat erinomaisesti tapahtuman ytimen. Bisnessfestivaalin ideana on tuoda yhteen sisällöntuottajia (kuten bloggareita, vloggareita, tubettajia ja Instaajia) sekä yritysten viestintä- ja markkinointipäättäjiä. Osallistujien määrä on kasvanut jatkuvasti ja tänä vuonna mukana oli huikeat 400 osallistujaa. Päivä oli sisällöltään hyvin monipuolinen ja koostui kansainvälisistä keynote -puheenvuoroista, networking -tilaisuuksista sekä workshopeista. Tunnelma festivaalissa oli rento ja osallistujien innostus säilyi aamusta iltaan korkealla!

Ensimmäinen keynote -puhuja oli Sveitsiläinen futuristi Gert Leonhard (http://www.futuristgerd.com/). Hänen puheenvuoronsa keskittyi digitaalisen teknologian nopeaan kehittymiseen, sekä sen merkittävään vaikutukseen yhteiskunnassamme. Kaikille lienee jo selvää, että teknologian kehittymisellä on jatkuvasti suurempi vaikutus siihen miten yritykset markkinoivat sekä siihen, miten ja missä me kuluttajina tai päättäjinä kohtaamme markkinointia. Kuluttajat ja päättäjät ovat entistä valistuneempia ja paremmin tietoisia tarjonnasta, he haluavat hankkia itse tietoa silloin kun heillä on siihen tarve ja nykyisin jopa paheksuvat suoraa mainontaa. Vaikka Leonhardin viesti keskittyi suurelta osin datan arvon kasvuun, hän kuitenkin korosti tarinoiden merkitystä myös tulevaisuudessa. Hän toi esille kolme markkinoinnin tulevaisuuden avainsanaa: kiinnostava sisältö, tarinankerronta sekä elämykset (interesting content, storytelling and experiences).

Iltapäivällä oli tarjolla monipuolisesti erilaisia workshop´ia, joista jokainen pääsi osallistumaan kahteen. Itselleni valinta oli vaikeaa, sillä kaikkien työpajojen aiheet olivat erittäin kiinnostavia. Yksi valitsemastani oli Soneran ulkoisen viestinnän kehittämisestä vastaavan Janne Kaijärven työpaja, jonka aiheena oli ”Sisältömarkkinoinnin käynnistäminen”. Kaijärvi pyysi yleisöä määrittelemään sisältömarkkinoinnin ja toi konkreettisesti esille sen, että jokaisella on hyvin todennäköisesti eri näkökulma ja määritelmä sisältömarkkinoinnista. Kaijärvi itse määritteli että hyvän sisällön pitää olla:

  1. Totta
  2. Aitoa
  3. Rehellistä

Omasta mielestäni yksi tärkeimmistä ja oleellisemmista asioista sisältömarkkinoinnissa on kiinnostavan sisällön tuottaminen kohdeyleisön ehdoilla. Tällä tarkoitan, että kohdeyleisön tarpeiden syvällinen ymmärtäminen on aina lähtökohtana sisällön luomisessa. Jos kohdeyleisön mieltymykset on hyvin ymmärretty sekä kohde tarkasti määritelty, niin kiinnostavaa ja mielenkiinnon herättävää sisältöä on helppo luoda.

Sisältömarkkinointi on selkeästi tällä hetkellä ”The thing”… Odotan innoissani mitä ensivuoden PING Helsinki festivaali tuo tullessaan!

Nea Björkqvist

Projektikoordinaattori, Lataamo Group

Share:
Share on FacebookTweet about this on Twitter