smart /////. [smart] // smart
MARKKINOINTISTRATEGIA JA LANSEERAUSKAMPANJA
TÄYSSÄHKÖINEN SMART
Vuonna 1998 lanseerattu kaksipaikkainen smart säväytti autoilevaa maailmaa innovatiivisuudellaan. Nyt se tekee saman tilavana ja vahvasti varusteltuna viiden hengen premium-luokan katumaasturina. Lataamo suunnitteli ja toteutti sekä markkinointistrategian että lanseerauskampanjan yhdessä smartin maahantuojan Vehon kanssa.
”Olemme äärimmäisen innoissamme, kun saamme olla mukana kirjoittamassa kokonaan uutta lukua smart-brändin historiassa. Samalla pääsemme laajentamaan inspiroivaa ja tuloksellista yhteistyötämme Vehon kanssa entisestään”, iloitsee Lataamon partner Wille Niinistö.
TAVOITE
Koska kyse oli smartin täydellisestä uudistumisesta, vanhat mielikuvat haluttiin karistaa heti kättelyssä. Kyse ei ollut enää pienestä kaupunkiautosta, vaan täyskokoisesta ja -sähköisestä katumaasturista, joka tarjoaa kilpailukyisellä hinnalla premiumtason tilat ja ominaisuudet. Tämä haluttiin tuoda isosti esiin kohderyhmälle, joka haarukoitiin mm. ensimmäistä sähköautoaan harkitsevista. Potentiaalisimpien ostajien todettiin olevan heitä, jotka arvostavat valinnassaan modernia teknologiaa, korkealuokkaista laatua sekä erottuvaa ulkonäköä.
Koska kyse oli smartin täydellisestä uudistumisesta, vanhat mielikuvat haluttiin karistaa heti kättelyssä. Kyse ei ollut enää pienestä kaupunkiautosta, vaan täyskokoisesta ja -sähköisestä katumaasturista, joka tarjoaa kilpailukyisellä hinnalla premiumtason tilat ja ominaisuudet. Tämä haluttiin tuoda isosti esiin kohderyhmälle, joka haarukoitiin mm. ensimmäistä sähköautoaan harkitsevista. Potentiaalisimpien ostajien todettiin olevan heitä, jotka arvostavat valinnassaan modernia teknologiaa, korkealuokkaista laatua sekä erottuvaa ulkonäköä.
TOTEUTUS
Kampanja toteutettiin monikanavaisena. Mukaan valittiin televisio, printti, some ja digi. Printtiin sisältyi perinteisten ilmoituksien lisäksi myös näyttävä liite ja digiin puolestaan natiiviartikkeli. Lisäksi smart jalkautui pitkin kevättä erilaisiin tapahtumiin kohtaamaan ihmisiä ”kasvotusten”.
Kampanjan pääviesti oli ”Ajattele isosti”, jolla viitattiin smartin koon lisäksi kaikkiin muihinkin ominaisuuksiin, jotka olivat kasvaneet aivan uudelle tasolle. Pääviestin tukena esitettiin aina konkretiaa esimerkiksi tiloihin, varusteluun, turvallisuuteen ja tehokkuuteen liittyen. Visuaalinen maailma toteutti smartin kansainvälistä linjaa.
Kasper Jansson, smart Brand Manager Veholta, on ollut tyytyväinen lanseeraukseen:
”Vastaanotto on ollut positiivinen. Autoon tutustuneet ihastuvat siihen välittömästi eikä ihme, sillä smart todellakin huokuu laatua ja innovatiivisuutta ja myös näyttää erittäin hyvältä. Se on juuri sellainen auto, jota on pakko kääntyä katsomaan vielä kotiovelta. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa ja koeajamassa”.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä Elina Thessmaniin!