Skip to content
 talk-helsinki  /////. [talk-helsinki]  // talk-helsinki

KESÄN PUHUTTELEVIN FESTIVAALI

Talk Helsinki on yleisölle avoin ja maksuton yhteiskunnallinen keskustelufestivaali, joka järjestettiin ensimmäisen kerran elokuussa 2023 Helsingin Tokoinrannassa.

Yleisölle avoin ja maksuton tapahtuma tarjoaa erilaisia ohjelmia, kuten paneelikeskusteluja, keynote-puheenvuoroja ja haastatteluja. Ensimmäinen Talk Helsinki keskittyi erityisesti yhteiskunnallisiin ja ympäristöllisiin aiheisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen. Vuonna 2024 järjestettävän Talk Helsingin teemat ovat turvallisuustilanne, sosiaalinen media ja sen koukuttavuus, hyvinvointi ja ympäristö: lue lisää tapahtuman verkkosivulta www.talkhelsinki.fi.

KATSO VIDEO VUODEN 2023 TALK HELSINKI -FESTIVAALISTA

NÄKEMYS

Talk Helsinki toi yhteen näkemykselliset ajattelutavat, innovaatiot sekä tutkittu tieto yhteisten haasteiden – luontokadon ja ilmastokriisin – selättämiseksi.

Maailma on täynnä dataa yritysten vastuullisuusstrategioista ja scope kolmosista, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteista ja keinoista näihin tavoitteisiin pääsemiseksi. Mutta onko datan määrä ja kirjattujen päästövähennystavoitteiden skaala johtanut muutokseen käyttäytymisessä siinä mittakaavassa, jota Pariisissa vuonna 2015 lähdettiin tavoittelemaan? Mielestämme ei. Ihmiskunta elää edelleen tavalla, joka on luonnon näkökulmasta kestämätön.

Lisäksi Suomessa järjestetään kyllä vastuullisuustapahtumia, joissa ESG-asiantuntijat keskenään puhuvat asiasta varsin valveutuneesti. Mutta se ei enää riitä. On aika osallistaa suurta yleisöä.

Talk Helsinki -tapahtuman sisältö rakennettiin ja suunniteltiin niin, että se kutsui viihtymään, oppimaan ja oivaltamaan uutta. 

Tapahtumassa nähtiin vuonna 2023 yli 40 puhujaa. Mukana oli monipuolinen joukko maan kovimpia asiantuntijoita, kärkipoliitikkoja, elinkeinoelämän johtajia ja yhteiskunnallisia vaikuttajia. He keskustelivat muun muassa siitä, onko vapaa liikkuvuus ja yksityisautoilu tulevaisuudessa uhattuna vai kyetäänkö liikenteen päästöjä leikkaamaan kestävästi. Lavalla väiteltiin rakentavasti myös siitä, miten maapallon yhä kasvavalle väestölle turvataan ruoantuotanto.

Talk Helsinki -tapahtumassa presidenttiehdokkaat Mika Aaltola, Pekka Haavisto, Jussi Halla-aho ja Olli Rehn kohtasivat ensimmäisen kerran. Vaalidebatti oli poikkeuksellinen myös siksi, että arvojohtajiksi pyrkiviltä ehdokkailta haettiin näkemyksiä ilmastokriisin ratkaisemikseksi.

TAVOITTEET

Talk Helsinki -tapahtuman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ilmastokriisin etenemisestä ja ennen kaikkea luoda perustellusti toivoa siitä, että tilanteeseen voidaan vielä vaikuttaa. Talk Helsinki halusi luoda myös vuoropuhelua yleisön, akateemisen maailman ja elinkeinoelämän välille niistä ratkaisuista, joilla on painoarvoa ja joihin tarttumalla jokainen meistä voi olla osa muutosta.
 
Tapahtuman sisältö pyrittiin rakentamaan ja suunnittelemaan niin, että se kutsui viihtymään - olipa katsoja sitten vastuullisuusteemoihin syvällisesti perehtynyt tai niistä vähät välittävä.

Polarisoituvassa Suomessa on tarve laadukkaalle yhteiskunnalliselle keskustelutapahtumalle, joka mahdollistaa aitoja kohtaamisia. Keskeistä on myös se, ettei tapahtuman sisältö ole kaupallisesti ohjattua. 
 
Talk Helsingin tavoitteena oli luoda tapahtuma, jossa yleisö saa seurata älyllisesti palkitsevia puheenvuoroja, oivaltaa  uutta, haastaa omaa ajatteluaan. Viettää laatuaikaa aikuisten keskustelufestareilla - ilman pääsymaksua.

TOTEUTUS

Yleisölle avoin ja maksuton Talk Helsinki -tapahtuma järjestettiin 16.8.2023 Helsingin Tokoinrannassa. Tapahtuma oli ainutlaatuinen keskustelufestivaali, joka yhdisti asiantuntemuksen, taiteen ja yhteiskunnallisen keskustelun. Koko tapahtuma ja kaikki sen puheenvuorot käytiin rakentavassa hengessä ja ratkaisukeskeisellä otteella journalistien johdolla. 
 
Lavalla nähtiin muun muassa paneelikeskustelu, jossa maan kärkimedioiden päätoimittajat puhuivat median roolista ilmastokriisissä. Lavalla kuultiin myös maan parhaiden tutkijoiden ja elinkeinoelämän johtajien näkemyksiä tilanteesta. Kuinka öljy-yhtiön perustaja ja omistaja näkee fossiilisista polttoaineista irtaantumisen? Entä voiko syömällä muuttaa maailmaa?

Talk Helsinki tarjosi presidenttiehdokkaiden ensikohtaamisen live-yleisön edessä, Ilmastoteatterin, vaikuttavia keynote-puheenvuoroja ja paneelikeskusteluja sekä tunnelmallisia haastatteluhetkiä. 
 
Kaikille avoin ja maksuton tapahtuma tarjosi paitsi fyysisen kohtaamispaikan myös verkkolähetyksen, jotta tapahtumaa pääsi seuraamaan myös etänä. Tapahtuma myös taltioitiin ja keskustelut ovat edelleen seurattavissa sekä kuunneltavissa tapahtuman verkkosivuilla ja Suplassa.

TULOKSET

Talk Helsinki -tapahtuma saavutti merkittävää näkyvyyttä ja tavoitti laajasti ihmisiä eri mediakanavien kautta. Tapahtumassa vieraili päivän aikana lähes 5.000 henkeä ja yhteensä yli 160 000 ihmistä tavoitettiin IS TV:n ja HS Liven kautta. 
 
Lisäksi tapahtumasta uutisoitiin laajasti eri medioissa. Tapahtuma herätti keskustelua ja nousi esiin saatiin esimerkiksi pääkirjoituksissa Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa, koko sivun kirjoituksessa HS:n printtiversiossa, uutisissa MTV3:lla ja Iltalehdessä sekä printtiartikkeleissa muun muassa HBL:ssä, IS:ssä ja HS:ssä. 

Yhteensä tapahtuma keräsi yli 50 mediaosumaa yli 25 eri mediassa, mikä kertoo tapahtuman laajasta vaikuttavuudesta ja kiinnostavuudesta. Orgaaninen tavoittavuus oli 14 477 272!

Lähteet: Retriever, Media Audit Finland, TNS Metrix, Meta, IN ajalla heinäkuu–syyskuu 2023.

 

Haluatko kuulla lisää? Kysy Niklas Ehrnroothilta!

320x320_hlogalleria20 niklas ehrnrooth
Niklas Ehrnrooth ACCOUNT DIRECTOR, PARTNER +358 40 560 3656 Email Niklas Ehrnrooth Niklas Ehrnrooth LinkedIn

 

LATAAMO ON TEKOJEN TOIMISTO.

TUTUSTU MUIHINKIN TÖIHIMME!

Tutustu töihimme

VAIKUTTAVIA MARKKINOINTITEKOJA – TILAA LATAAMON BLOGI

LATAAMON BLOGIN UUSIMMAT

Menestyvien yritysten tukena on organisaatiokulttuuri, jota johdetaan päämäärätietoisesti kohtaamisten kautta. Evento Awards -palkinnon Vuoden...

Kollegat äänestivät Vuoden 2024 lataajaksi vastaavan tuottajan Outi Kinnusen, joka aloitti lataamolla tuottajana kolme ja puoli vuotta sitten.

Brändit ovat viimeistään nyt huomanneet, että perinteiset markkinointimenetelmät eivät enää riitä erottautumaan kilpailijoista ja luomaan syvempää...